Književna
radionica
Rašić
Vesti
05.
12.
2023.
Novi
roman Krste Popovskog
U knjižare je upravo stigao novi roman Krste Popovskog – Ima boga.
Na prvi pogled šarmantna i pitka komedija iz crkvenog života, protkana
ruralnom erotikom i onim peckavo-dobronamernim humorom po kojem je
Popovski prepoznatljiv, ovaj roman zapravo na fonu porodične drame
tematizuje dublja pitanja vere i institucionalne religije, te
mogućnosti i dometa individualnog angažmana kao moralnog korektiva i
faktora društvenih promena.
29.
10.
2023.
Poezija
Dmitrija Danilova
Danas čitaocima predstavljamo
zbirku poezije Dmitrija Danilova Tuga
će trajati večno
u prevodu Duška Paunkovića. Dmitrij Danilov svakako je nezaobilazna
referenca u savremenoj ruskoj književnosti, ne samo zbog vrednosti
njegovih dela već i zato što se ona u potpunosti oslanjaju na tekući
istorijski trenutak. Danilov je izuzetan u savremenoj ruskoj
književnosti i po tome što je ostvario zapažen uspeh u svim književnim
žanrovima – prozi, poeziji i drami. Za dvadesetak godina prošao je put
od andregraund autora do etabliranog pisca, kojem se objavljuju sabrana
dela.
13.
09.
2022.
Zbirke
pesama Marije Kostić i Milana Glavaškog
Od leta se opraštamo dvema novim zbirkama poezije. Jedna će čitaocima
biti sasvim nova – to je knjiga Kako nastaje crna,
kojom Marija Kostić debituje, uz velike pohvale kritike:
.
–
U zbirci izrazito emotivnog naboja, Marija Kostić uspostavlja
klaustrofobični ambijent u kom se lirski subjekt bori da izađe van
okvira sopstvenog tela, te pronađe odgovarajući oblik. Takva potraga
isijava u gotovo apolinerovskoj igri sa formom zahvaljujući kojoj
žensko telo metamorfozira u reč i usvaja tekstualni oblik. Kao čest
motiv zbirke izdvajaju se ruke, ne samo lirskog subjekta i ljudi koji
su formirali isti poput plastelina, već i ruke čitaoca kog pesnikinja
uvlači u sopstveni vrtlog, te čitalac okrećući stranice, svoje dlanove
spaja sa grotesknom
gomilom dlanova svih onih koji se provlače između
pršljenova ove knjige.
.
Druga, odnekud poznata knjiga, jeste Dan na Tisi Milana Glavaškog, a prvenac je
samo kao štampana stvar, jer je u njoj sadržane pesme – samo u medijumu
muzike – autor publici već predstavio:
.
– Milan Glavaški (osnivač, autor pesama, gitarista i pevač sastava Eva
Braun, Popcycle i Rebel Star) je kantautor (singer-songwriter)
koji briše granicu između pevanih pesama (songs) i poezije (poems).
To konačno postaje sasvim očigledno objavljivanjem ove knjige, koja
nikako nije tek suvenir namenjen dugogodišnjim ljubiteljima njegove
muzike koji sve te pesme (songs)
već znaju napamet: ovim izdanjem čitaoca pozivamo da liriku Milana
Glavaškog doživi prevashodno u poetskom kontekstu i da tako obogati
razumevanje njegovih songova, da bi potom potpunije i intenzivnije
uživao u njima. A oni koji žive izvan galaksije rokenrola (ako ih
uopšte ima) neka slobodno zanemare sve to – njima naprosto nudimo
izvanrednu pesničku zbirku.
22.
05.
2022.
Poezija
Aleksandre Jovanović
Iz štamparije je u knjižare upravo stiglo naše novo izdanje, Prsti
u psećem krznu, nova poetska zbirka mlade pesnikinje i
romansijerke Aleksandre Jovanović. Evo šta o knjizi kaže
Jelena Marinkov:
– Čitanje pesničke zbirke Aleksandre Jovanović Prsti u psećem krznu
moguće je uporediti sa sklapanjem mozaika ako svaki delić, svaku
pojedinačnu pesmu, zamislimo kao cinični ugriz. Svaka od pesama
predstavlja jedan trag na koži, ili kamen besno bačen na tlo, s namerom
da se naznači tajna intimne ukletosti prenete na kosmogonijsku ravan.
Ogoljeni subjekti kreću se kroz taman i tajanstven krajolik šume, sve
dok varljiv zaklon ne nađu u tvrđavi, zamku ili kolibi. Međutim,
služenje kultu predaka paradoksalno rezultira obeskorenjenošću: u kuću
se ulazi kao u čeljust. Vešto se služeći simbolikom životinjskih motiva
i kreirajući svojevrsni poetički „zverinjak”, lirski subjekat oblikuje
iskonske situacije i arhetipove. U zbirci Prsti u psećem krznu
primordijalno se kroz opore pesničke slike uliva u transfuziju
ukletosti. Dijaboličnost i destruktivnost ploti transponovane su
motivima vezanim za ishranu, kao i preplitanjem nasilja i seksualnosti.
Oštra i lucidna poetska imaginacija proizvodi antijunake poetske
pseudobajke: Baš-čelika, ratnike, zemljodelnike, lovce… Nasuprot njima
su prsti. Prsti su u psećem krznu, a žene su u prstima, žene bolesne /
histerične, tužne / neporecivo daleke / od uranjanja u sebe („Krotke”),
žene koje trpe nasilje, koje se povlače, sklanjaju, žrtvuju, bivaju
odbačene i skrajnute. Lirski subjekat poziva junakinje da se uzdignu i
da rastu u svojoj ranjivosti, da linjanjem odbace podređenost i pokažu
zube. Kroz taj pesnički povik čitanje ove zbirke izjednačava se s
navlačenjem spolja meke rukavice. Rukavice od krzna, a kad je budete
stavili, u svaki vaš prst biće zabijen po jedan oštar zub.
11.
05.
2022.
Roman
naše nove autorke Zorane Maravić
Prva knjiga Zorane Maravić, Ne
može Sunce da čeka,
govori o Martini, njenom detinjstvu, odrastanju, porodici, izazovima
ljubavi, iskušenjima koje okruženje svakodnevno stavlja pred nju, ali i
pred nas. Kroz devedesetak proznih fragmenata, često poetski
intoniranih, plete se priča u kojoj glavna junakinja konstantno
propituje sve(t) oko sebe, ne mireći se s takozvanim datostima, koje
servira patrijarhat. Martina je nekad u velikom kontinentalnom gradu, a
nekad na moru. U oba ambijenta ona pokušava da osmisli i posloži život
tako da u njemu ne pobede tradicionalne uloge i odnosi među ljudima. U
tom smislu se ona, suptilno ali promišljeno, bori protiv normi koje
zadaju patrijarhalna kultura, kapitalizam, nacionalizam i drugi
zlonamerni -izmi. Ne
može Sunce da čeka
je velika priča, kratka proza, poetsko-prozni mozaik o Martini, ali i o
nama ovde i sada. I o tome da borba, iako često toliko iscrpljujuća da
deluje beskrajno i besciljno, itekako ima smisla. Zorana Maravić je
napisala knjigu koja se čita na trenutke s knedlom u grlu, na trenutke
s osmehom od uha do uha, a nekad i sa stisnutom pesnicom, ali koja nas
već nakon prvih nekoliko stranica prigrli – kako to samo dobra, nežna i
britka književnost može. Ne
može Sunce da čeka je knjiga kojoj ćemo se sigurno
vraćati.
28.
01.
2022.
Novi
prevodi s ruskog:
Mihail Kuzmin i Leon Bogdanov
Veliko nam je zadovoljstvo da čitaocima predstavimo knjige Mihaila
Kuzmina i Leona Bogdanova, u prevodima Zorislava i Duška Paunkovića.
Kuzminov
antologijski ciklus „Aleksandrijske pesme”
(1908) često se dovodi u vezu s poezijom Konstantina Kavafija. Kuzminov
klasicizam pleni. Kakva je milina čitati klasičnog pesnika koji živi
među nama, iskusiti geteovsku mešavinu „forme” i „sadržaja”, biti
uveren da duša nije nekakva supstanca od metafizičkog pamuka, već
bezbrižna, nežna Psiha. Kuzminove pesme ne samo što se lako pamte nego
ih se takoreći i prisećamo (utisak prisećanja već nakon prvog čitanja),
kao da iz zaborava isplivaju na površinu (klasicizam).
„Zapisi
o pijenju čaja i zemljotresima” Leona Bogdanova
su autorova dnevnička proza iz osamdesetih godina dvadesetog veka, a
knjiga je prvi put objavljena 2002. godine. Eksperti književne nagrade
„Nova književnost“ (NOS) uvrstili su „Zapise o pijenju čaja i
zemljotresima” među četrdeset ključnih dela iz oblasti nefikcije koja
su obeležila rusku književnost u XX veku (2012).
20.
01.
2022.
Štampanje
stvarnosti
Čitaocima predstavljamo Vuka Vučkovića, našeg novog autora, i
njegovu knjigu pesama „Afera: štampanja, štampanja”. Conditio humana
Vuk Vučković analizira pronicljivo i nepotkupljivo, u gromkim,
vanmorisonovski hipnotičkim, druidski autoritativnim stihovima. A kao
sredstvo analize, poezija je takođe njen predmet. Da li je danas
korisna? Upotrebljiva? Dostojna upotrebe? Da li može odgovoriti sama
sobom? Ili je samo – odštampana?
22.10.
2021.
Mračna
i noćna proza
Kao da postoji srodnost raspoloženja i atmosfere u dve nove knjige koje
smo upravo objavili -- to su proza
Darka Cvijetića pod naslovom Noćna
straža i roman
našeg novog autora Branka Ćurčića pod naslovom Iz mraka.
O novoj Cvijetićevoj knjizi Miljenko Jergović kaže:
–
„Noćna straža” je povratak na stare Cvijetićeve i cvijetićevske forme.
Romani, koji su formalno bili vrlo kratki, oba kraća od jedva malo duže
pripovijetke, u suštinskom su smislu bili dvije gotovo nepregledne
epsko-lirske gromade. Nešto poput „Seoba” Miloša Crnjanskog, samo bez
sretnog završetka. Ili bez ikakvog završetka. Zanimljivo je, međutim,
da se i u „Noćnoj straži” nalaze, istina u komprimiranoj formi, iste
takve, sasvim romaneskne, opsežne i nepregledne, sudbinske cjeline.
Ćurčićev
roman ukorenjen je u savremeni društveni trenutak: govori o našoj
političkoj zbilji viđenoj očima partijskog bota – psihološki prodoran
roman, gorko deziluzivan, na momente brutalan, ironičan upravo onoliko
koliko su cinični akteri te stvarnosti. U našoj novijoj političkoj
istoriji ostala je zapamćena rečenica: „Kome je do morala, neka ide u
crkvu.” Među junacima ove knjige čitalac će naći mučene i mučitelje,
sebičnjake, plaćenike, lažove i naivce, batinaše i prebijene, egoiste,
pijance i špijune, ali nikoga ko bi otišao u crkvu. A i da neko ode,
ništa mu ne bi pomoglo.
26.
05.
2021.
Zbirka
pesama Karantin u paklu
Jelene Marinkov
Iz štamparije u knjižare stiže zbirka
pesama naše nove autorke Jelene Marinkov, pod naslovom Karantin u paklu.
Mi smo knjigom oduševljeni, a kritika ima samo reči hvale:
–
Dozivajući sve svoje lirske glasove iz različitih usidrenosti u
vertikalu socijalnog tkiva, Jelena Marinkov, kroz svoju prvu pesničku
knjigu, u savremenu srpsku poeziju otpušta ostrva s kojih se drugačijim
prodiranjima sabira i oglašava univerzalna melanholija surovosti.
Jedinstvenost pesničkog sveta popločana je oštrim lirskim zasecanjima u
društvene prikovanosti subjekata, a tananosti presude razlivaju se u
meandrima narativizacije. Znakovitom kompozicijom pesnikinja
konstituiše autentičnu pozicioniranost iz koje se, drugačijim
treperenjima nespokoja i teskobe, prostiru glasovi koji produbljuju
neprohodnost svakodnevice, dajući joj poetsku gustinu i oblik.
Tanja Jovanović
– Zbirku Karantin
u paklu
Jelene Marinkov uvezuju u koherentnu celinu brižljivo sortirani
katalozi promašenih života, promašenih ljubavi, promašenih ciljeva,
promašenih vremena i mesta, promašenih puteva koji ne vode ka hepiendu,
pa otuda i toliko upečatljivih pesama koje su – daleko od svake
banalnosti i patetitke – sirove i surove u svojim iskazima.
Ravnodušnost prema sopstvenim i tuđim životima jeste nešto što
objedinjuje sve fikcionalizovane lirske subjekte: muške, ženske ili
animalne. Pesničko ja – iz koje god perspektive da ga posmatramo –
svedoči o „svom” sjebanom životu, srodnicima, prijateljima i
ljubavnicima bez kalkulisanja, jer ne želi nekakvim umetničkim
trivijalnostima i hokus-pokusima da utiče na ono što mora biti napisano
tako ili nikako drugačije. Napisati nešto što očarava, ali još više
intrigira, uznemirava i zgražava, nešto jedinstveno i ubedljivo, a
začinjeno ravnodušnošću i bez samosažaljevanja, mogu samo oni koji su
sigurni u to da će njihov pesnički jezik izdržati svu sematničku
brutalnost. Ovakvu poeziju mogu da pišu samo oni koji ne drže mnogo do
posledica kontroverznog ogoljavanja kontaminiranog unutrašnjeg sveta,
ali i stvarnosti doživljene isključivo kao proizvod nepravdi i
besmislenosti. Pesme iz Karantina
u paklu su prostori nekadašnje sreće koji su nadživeli
svaku nesrećnu misao o njima.
Srđan V. Tešin
12.
04.
2021.
Kraljevstvo Rit
Daniela Kovača
Veliko nam je zadovoljstvo da čitaoce obavestimo da smo upravo objavili
novi roman Daniela Kovača. Zove
se Kraljevstvo Rit,
i na razigran način govori o važnim društvenim stvarima, zahteva od
čitaoca da razbistri sopstveno razumevanje i postavlja mu pitanja.
Potražite odgovore!